Os castrati sempre despertaram enorme curiosidade. Os meninos cantores de origem modesta sofriam, no momento crítico da mudança, a ablação das partes corporais responsáveis pela produção de hormônios, evitando assim a “muda” e, por assim dizer, a “perda” de suas vozes. Na idade adulta, alguns chegaram a atingir grande celebridade como cantores de ópera, dentre eles citamos Carlo Boschi, dito “Il Farinelli”, Giovanni Carestini, Gaetano Guadagni, Venanzio Rauzzini. Desde os antigos tempos, o gosto popular pela “viril doçura” das vozes masculinas agudas fez com que se desenvolvesse a prática do “falsetismo”, que consiste em cantar com o registro de falsete, presente em todos os tipos de vozes. Em “Viril Doçura” Paulo Mestre (contratenor) e Nicolau de Figueiredo (cravo) apresentam canções de Purcell, árias italianas e modinhas brasileiras.
Castrati have always aroused great curiosity. The choirboys from modest origin suffered at the critical moment of change, the removal of body parts responsible for producing hormones, thus avoiding the “changes” and, so to speak, the “loss” of their voices. In adulthood, some even reached great celebrity like opera singers, among them Carlo Boschi, called “Il Farinelli”, Carestini Giovanni, Gaetano Guadagni, Venanzio Rauzzini. Since ancient times, the popular taste for “manly sweetness” of acute male voices contributed to the practice of “falsetto technique”, which consists in singing with falsetto register, present in all types of voices. In “Viril Doçura” Paulo Mestre (countertenor) and Nicolau de Figueiredo (harpsichord) feature songs by Purcell, Italian arias and Brazilian modinhas [sentimental love songs, considered one of the roots of Brazilian popular music].
13 de Novembro / Quarta-feira – CCSP – Sala Adoniran Barbosa – 20h – Viril Doçura (Mix Music)